Kikerülés előzés
Teherautók. Hosszuk és nagy tengelytávolságuk miatt, nagyobb helyre van szükségük a kanyarodás végrehajtására, mint a személyautóknak.
Ha a kereszteződéshez közeledve az erre az útra rákanyarodó tehergépkocsit észlelünk, mindenképpen hasznos kicsit előbb megállni, mint amit a kereszteződés indokolna, ezzel biztosítva a helyet a tehergépkocsi nagyobb ívű bekanyarodásához. Ha túlságosan elől állunk meg a kereszteződésben, akkor nagyvalószínűséggel nem fog tudni bekanyarodni a tehergépjármű az adott útra és ezzel akadályozni fogja a forgalmat. Ezeket az ismereteinket a gyakorló vezetés folyamán saját autóval is megtapasztalhatjuk.
A tehergépjárművek kikerülése, előzése sokkal több körültekintést igényel, mint a személygépjárműé. Egyrész a hosszúsága okoz nagyobb gondot, másrészt a szélessége, harmadrészt pedig az, hogy mögötte haladva csak korlátolt a kilátásunk a nagy és magas rakfelülete miatt.
A kikerülés a két helyzet közül az egyszerűbb feladat, mert ilyenkor áll a tehergépjármű és könnyebben meg tudjuk becsülni, hogy mikor teljesülnek a feltételek a manőverhez.
Mindegy, hogy hol gyakoroljuk a vezetést jogsi után, fontos, hogy már hátulról is tudjuk, hogy milyen tehergépkocsit, szerelvényt fogunk kikerülni, előzni! Ehhez ismernünk kell az erre vonatkozó szabályozást, ami előírja, hogy a pótkocsi hátsó fényvisszaverője csak piros színű, fényvisszaverős egyenlő szárú háromszög lehet, ami nem világíthat. A többi jármű hátsó fényvisszaverője csak más formájú lehet, háromszög alakú nem! Tehát ha látunk a hátulról megközelített járművön fényvisszaverő piros háromszögeket, biztosak lehetünk benne, hogy vontatmány, nyerges vontató vagy hasonló hosszúságú pótkocsis szerelvény áll előttünk. Ennek a tudásunknak a függvényében kell megbecsülnünk a kikerüléséhez elegendő távolságot a szembejövő járművel szemben a sebességét is számításba véve.
Tehergépjármű, nyerges vontató előzésénél van nehezebb dolgunk, mert folyamatosan halad.
Nagy méretei miatt sem mellette, sem a szélvédőin keresztül nincs lehetőségünk a tájékozódásra a szembejövő forgalommal kapcsolatban. A tehergépkocsivezető a legtöbb esetben a tükrökből érzékeli előzési szándékunkat ilyenkor.
A tehergépkocsivezető, ha a szembejövő gépjármű az előzéshez szükséges távolságunktól még sokkal messzebb van és valószínűleg végrehajtható a manőver, jobbra irányjelzéssel szokott jelezni nekünk. Ilyenkor érdemes behúzódnunk a terelővonal mellé szorosan ahhoz, hogy mellette elláthassunk. Nagyon fontos, hogy ez a jelzés, csak tájékoztató jellegű, nem helyettesíti a körültekintést, meggyőződést az előzési feltételek meglétéről. Ha nem észlelünk szembejövő járművet, vagy csak kellő távolságra, akkor átléphetjük kissé a terelővonalat is, az irányváltoztatási szándékunk jelzése mellett, a megfelelő távolság és a szembejövő jármű sebességének megbecsülésére, ami az előzéshez szükséges. Egy ilyen előzés, még gyakorlott gépjárművezetőknek sem egyszerű rutinfeladat.
Jelentkezz most, ha fontos számodra a defenzív vezetés bővebb megismerése!
Semmi Stressz Vezetés oktatás
Vezetés gyakorlás, gyakorló vezetés
jogsis kezdőknek, újrakezdőknek...
Szerző: Pálinkás Mihály