Tel: +36 20 273 05 54 | ✉ info@vezetesguru.hu   Hétfő - Péntek 8.00-18.00  Szombat 8.00-14.00 
A
  • KATEGÓRIA
B
  • KATEGÓRIA
C
  • KATEGÓRIA
J
  • JOGSI UTÁN

Amit a motorosról tudni kell

Amit a motorosról tudni kell

 

Amit a motorosról tudni kell, hogy az egyik legnehezebben észlelhető közlekedésben résztvevő partnerünk, ezért fokozott balesetveszélynek vannak kitéve.

Autósiskolai vezetésünk alatt oktatónktól igyekszünk megtanulni megfelelően tájékozódni, de sajnos még így is be tud következni a baj a pillanatnyi figyelmetlenség miatt.

A legtöbb motoros balesetnél hallhatjuk sajnos a már-már ilyenkor megszokott mondatot a gépkocsivezetőktől: „NEM VETTEM ÉSZRE, HOGY JÖN!”

 

Sajnos elképzelhető ez a tényállás is. Mai rohanó világunkban az idő fontos tényező a mindennapi életünkben. Mindig, mindenki siet valahová, ez álltalában plusz türelmetlenséget generál az emberekben. Sajnos ez ráteszi a bélyegét a közlekedési partnerekkel való viselkedésünkre is. A nyárra időzített útfelújítások sokasága sem javít ezen a helyzeten. A stressz miatt figyelmetlenebbek leszünk és pontatlanabban tájékozódunk, ilyenkor a környezetbe beleolvadó színű járműveket még nehezebben vesszük észre, ami akár balesetveszélybe is torkollhat. Ezek tények, amit megváltoztatni egyemberként aligha lehet, viszont több dolgot is tehetünk, hogy a saját és közlekedési társaink biztonságos célba érkezésén javítsunk.

  • Elsőkörben mindenképpen tisztáznunk kell, hogy melyek lehetnek azok az okok, ami miatt nem vesszük őket kellő időben vagy egyálltalán észre. A motorkerékpár egy jóval kisebb méretű jármű, mint a négykerekű társai. Tanulmányainkból tudjuk, hogy a láthatóság a tárgyakról visszaverődő fénytől nagymértékben függ. Tehát az egyik fő ok, hogy a kisebb felülete miatt nehezebben észlelhető.
  •  Ez sűrű forgalomban még rosszabb, mert sávváltáskor a kocsisor között esetleg észreveszünk egy nagyobb rést, rögtön lelkesen besorolnánk megörülve a helynek, amire már két perce várunk, nem észlelve a motoros társunkat, aki éppen, a saját sávjában lejjebb húzódva közlekedik a sorban. Ma már léteznek holttérfigyelő rendszerek. A visszapillantó tükörbe integrált visszajelzők tájékoztatnak bennünket a mellettünk haladó járművek elhelyezkedéséről. 
  •  A következő gyakori balesetet előidéző ok, az elsőbbségadás elmulasztása védett útra való ráhajtáskor, a motorkerékpárral közlekedő számára.

Ebben az esetben a fő ok sokszor a motorkerékpáros sebességének és a távolságának a helytelen megbecsülése. A távolságát rendszerint túl, a sebességét pedig alá szoktuk becsülni. Az előbbiekben tárgyalt tényező is szerepet játszik sajnos ebben is. Városi közlekedésnél kiemelkedő jelentőségű a buszsáv, amit a motorkerékpárosok folyamatosan használhatnak, a személygépkocsik viszont általában csak kanyarodási szándékkal vehetik igénybe. Sajnos ezzel kapcsolatban is szóltak már a hírek motorosgázolásról.

 Személygépjárművezetőként buszsávval rendelkező úttesten erre is fel kell készülnünk, hogy a buszsávban nem csak busz, taxi vagy megkülönböztető jelzéseit használó gépjármű haladhat, hanem motorkerékpáros is érkezhet, pillanatok alatt, aki a többiektől nehezebben észrevehető.

Ezért sávváltáskor érdemes kétszer is körül tekinteni, tükörből informálódni a manőver megkezdése előtt a holtterek nagyfokú ellenőrzése mellett! Balesetmegelőzési célból érdemes a sávváltást előbb elkezdeni és a megszokottnál kicsit hosszabb ideig végrehajtani határozott irányjelzéssel egybekötve! Mert ha mégis valami oknál fogva nem vettük észre, még lesz ideje vész fékezni, elkerülő manővert alkalmazni és ezáltal elkerülni a balesetet.

 

A KRESZ a motorkerékpárokra ugyanazokat a maximális sebességhatárokat írja elő, mint a személygépjárművekre:

  • Lakott területen belül:50 km/h
  •  Lakott területen kívül:90km/h
  • Autóúton:110km/h
  • Autópályán:130km/h

 

Érdemes megemlíteni ebben a témában még a motorkerékpár gyorsulási tulajdonságát. A gyorsulása 0-50-re a személyautó gyorsulási idejének a töredéke is lehet. Mellénk tud érkezni másodpecek alatt, illetve a gépjármű holttere teljes mértékben kitakarhatja! A következő balesetveszélyes szituáció a motorkerékpáros szemszögéből a piros lámpánál való előrehaladás.

Sok autós sajnos nem tolerálja ezt a szabályozást. Sajnos volt rá példa, hogy ezt a manővert igyekszik hátráltatni. Pedig a KRESZ ezt a manővert bizonyos feltételek megléte esetén 2010 óta engedélyezi! Ezeket az információkat érdemes szem előtt tartanunk és alkalmaznunk a mindennapi közlekedésünk alkalmával a közúti balesetek számának csökkentése érdekében.

 

 

Semmi Stressz Vezetés oktatás

Vezetés gyakorlás, gyakorló vezetés

jogsis kezdőknek, újrakezdőknek...

                            Szerző: Pálinkás Mihály